Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dalam banyak² kumpulan nasyid di Malaysia nie, kumpulan Raihan agak berbeza dari kumpulan yang lain. Raihan sangat unik, sangat berkaliber dan yang paling penting prinsip kumpulan nie tetap sama dari mula penubuhan nya hinggalah sekarang.




















Masa kumpulan nie tengah naik popularitinya, aku dlm sekitar sekolah menengah. Yang menariknya, kebanyakan lagu-lagunya sedap² belaka dan bawa mesej yang tepat pada masanya.

Tepat pada masa dimana, orang Melayu Islam sedang perlukan sesuatu yang boleh sumbat ke lubang telinga, sesuatu yg lebih berfaedah,alternatif kepada lagu-lagi rock,pop,R&B dan beberapa lagi.

Prinsip Raihan yg sehingga kini aku dengar termasuk sewaktu Nazrey (penyanyi utamanya) buat explanation di Melodi iaitu mereka (Raihan) akan terus memperjuangkan konsep muzik Islam iaitu hanya menggunakan alatan yg Islam perkenankan contohnya gendang. Kalau lihat lain-lain kumpulan nasyid especially kumpulan anak-anak muda dari lulusan universiti tempatan, kebanyakannya dah campur adukkan muzik nasyid dengan pop dan sebagainya. Lain dari apa yg Raihan bawa. Itu sebabnya aku kagum dgn konsep Raihan dengan muzik bersahaja, tetapi mementingkan melodi indah berserta mesej yg bermakna. Sesungguhnya kumpulan Raihan nie boleh dikatakan mencari rezeki melalui menghibur sambil mesej utamanya berdakwah atas nama Islam.

Sesuatu yg amat menyedihkan apabila salah seorang anggota Raihan iaitu Azahari Ahmad meninggal dunia pada hari kelahirannya.

Antara album-album Raihan yang top seperti Puji-Pujian,Syukur,Senyum, Demi Masa dan Gema Alam.

Berikut dibawah nie salah satu lagu kumpulan raihan - Kasih Sayang.





Posted by Tintamaya on 2010-01-15
categories: | edit post

0 comments

Related Posts with Thumbnails